شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

گزارش سفر به مالزی و سنگاپور


 

جای شما خالی قسمت شد طی روز های اول بهمن  ماه تا نهم بهمن ماه به همراه برخی از همکاران  از دو کشور مالزی و سنگاپور بازدیدی داشته  باشیم . چون این سفر کاری بود قصد نداشتم در این وبلاگ به آن بپردازم ولی اصرار برخی از دوستان برای نوشتن گوشه ای از خاطرات سفر مرا را مجبور به درج این مطلب کوتاه کرد . امیدوارم برای کاربران مفید باشد .

ابتدا به این سوال  رایج پاسخ می دهم که هزینه این سفر هشت روزه با مخارج بلیت ُ هواپیما ُ  ویزاُ تراسفر و هتل مناسب و برخی از تور های  رایج این دو کشور تقریبا یک میلیون و پانصد هزار تومان است .

مالزی و سنگاپور دو کشور در جنوب شرق آسیا هستند . فاصله زمانی ایران تا مالزی تقربیا ۸ ساعت است . آب هوای آن  شرجی با متوسط دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه است لذا در این کشور هیچ نیازی به لباس گرم نیست .  البته به دلیل بارش باران های سیل آسا  داشتن چتر یک نیاز اساسی است .

بلد بودن زبان انگلیسی درحد مکالمه  حتی در کمترین حالت آن به نظر این جانب از واجبات سفر محسوب می گردد . برای ما ایرانیها شاید مشکل ترین بخش سفر صرف  غذا  در این دو کشور بخصوص سنگاپور باشد . با اینکه تنوع  غذایی در این دو کشور بیداد می کند ولی با ذائقه و سلیقه ما جور نیست و من خودم در این هشت روز ۳ کیلو وزن کم کردم .

تنوع قومی ُ نژادی ُ مذهبی این کشور ها بسیار جالب و دیدنی است . اقوام مالایی ُ هندی ّ چینی و اروپایی ساکنان این دو گشور هستند .

نظام سیاسی مالزی پادشاهی و نظام سیاسی سنگاپور جمهوری است .

هیچ تنوع آب و هوایی در این کشور ها مشاهده نمی شود . سراسر کشور از یک آب و هوا برخوردار است . بر خلاف کشور ما که تنوع در آن از مثبت ۵۰ تا منفی ۱۵ است

جدای از صنعت استخراج  قلع ُ نفت و گاز و  تولید وسایل الکترونیکی  و حمل و نقل کالا در بنادر  طی  ۳۰سال گذشته بر روی صنعت گردشگری سرمایه گذاری بزرگی انجام داده اند . تا جایی که سالانه ۲۰ میلیون توریست از این کشور ها بازدید می کنند. سابقه و قدمت تاریخی بیشتر از ۲۰۰ سال را نمی توان در آن مشاهده کرد ولی همین سابقه تمدن ۲۰۰ ساله را جوری به نمایش گذاشته اند که ماه ها برای دیدن آن وقت لازم است .

از جدید ترین ابزار و مواد برای جذب گردشگر استفاده می کنند . برای مثال در کنار ساحل جزیره سنتوزا  در سنگاپور یک مراسم آئینی اتش بازی انجام می دهند  که شاید به جرات بتوان گفت جذاب ترین بخش سفر  است . این مراسم  در ساحل  با تلفیق بخار آب  و نور لیزر صورت می گیرد که بخار آب تبدیل به پرده نمایش می شود و نور لیزر در فضا تصویر چهار بعدی ایجاد می نماید و یک حس واقعی بودن به انسان دست می دهد .

نکته جالب و قابل توجه گردشگری این دو کشور حضور جوانان در تمامی فعالیت ها بود . هیچ انسان میانسالی در این مجموعه ها مشاهده نمی شد و تماما کار بر دوش جوانان گذاشته شده بود .

احترام به گردشگر از نکات قابل توجه در این سفر بود در طول این مدت حتی کوچکترین برخورد  غیراخلاقی مشاهده نشد .  احترام  کارکنان مراکز گردشگری شاید یک دستور سازمانی باشد ولی احترام شهروندان و مردم  معمولی نشان از نهادینه شدن فرهنگ جذب توریسم در این دو کشور دارد  . داشتن ساختمان های مرتفع  و خیابان های عریض  یکی از ویژگی های شهر سازی مالزی و بخصوص سنگاپور است . در سنگاپور خیابانی به اسم اورچارد وجود دارد که زیبا ترین فروشگاه ها  در آن طراحی و ساخته شده است . بازدید از یک ساختمان یا یک مرکز خرید نیاز به یک روز کامل وقت دارد .

جزیره سنتوزا  به عنوان یک مرکز مهم گردشگری با امکانات خاص و منطقه گنتینگ در مالزی دو محل بزرگ گردشگری محسوب می شدند . در گنتیگ  که بزرگترین شهر بازی مالزی در آن طراحی و ساخته شده است یک فضای  سر پوشیده وجود داشت که به صورت مصنوعی در آن برف ایجاد کرده بودند و مردم با خرید بلیت وارد این مرکز شده  برف بازی می کردند .

مالزی با پیشرفت اقتصادی و نرخ رشد متوسط ۶ درصد  طی سی سال گذشته به یک الگوی توسعه کشور های اسلامی تبدیل شد . خیلی  از مسئولین کشور های اسلامی  با  مطالعه سیاست های مالزی قصد داشتند که این الگو را در کشور خود پیاده نمایند از جمله کشور خودمان ایران  ولی  دستاورد بنده از این سفر این بود که به هیچ وجه مالزی و سنگاپور نمی تواند الگوی مناسبی برای ایران باشد . تشریح علت آن بماند برای آینده .  

نظرات 11 + ارسال نظر
صالحی جمعه 19 فروردین 1390 ساعت 10:52 ق.ظ

با سلام و تبریک سال نو

در جواب زهرا خانم
نمیدونم جطور این فکر به ذهن شما خطور کرده ولی برای روشن شدن بهتر مطلب باید بگم بنده افتخار میکنم که چند سالی است در زمره راهنمایان گردشگری شهر هستم و به شرط توفیق خواهم بود .در ضمن من با نظر دوست عزیزم موافقم که گردشگری فقط مختص ایام عید نیست .سیاست گذاری های جدید نمایانگر این مطلب خواهد بود.
همینطور به صراحت اضافه میکنم تنها چیزی که برای اکثر راهنمایان گردشگری اهمیت ندارد بحث پول است .
با تشکر

زهرا پنج‌شنبه 11 فروردین 1390 ساعت 02:56 ب.ظ

سلام
ممنونم از پاسخ شما و همچنین آقای ترابی
ولی چیزی که مشخص هست اینه که توی صحبت های شما و آقای ترابی تناقض آشکار وجود داره
شما دلیل حضور نیافتن رو مسائل مالی و نداشتن فکر معرفی کردید اما آقای ترابی مشکلات شخصی رو بهانه کردن!!!!!!!!
به نظرم شما خودتون هم دچار سوء تفاهم در این رابطه هستید
بهتر نیست یک مقدار شفاف تر صحبت کنید و مسائل رو اون طوری که هست بیان کنید

سلام . سرکار خانم . تصور شما از همکاری راهنمایان با گروه دچار اشکال است . شما همکاری را صرفا در ایام عید می دانید این در حالی است که همکاری ما در طول سال ادامه دارد و آقای ترابی فعال ترین راهنمای شهر نراق است . تعجب می کنم که مصداق صحبت های من را آقای ترابی می دانید!!! کی بنده عدم حضور آقای ترابی را در نوروز سال ۹۰ مشکل مالی عنوان کردم ؟‌
در ضمن باید بدانید که این گروه بر اساس سیاست های خاص شکل گرفته و قرار است طی چند سال آینده اعضاء آن با تاسیس شرکت های خدمات گردشگری کار خود را به صورت رسمی شروع کنند و قرار نیست همیشه وضع آن به شکل گذشته باشد .
ما افراد جدیدی مانند آقای قاسمی را در سال ۹۰ داریم که اتفاقا طرح و برنامه او از همه راهنمایان موفق تر و جذاب تر بود .
باز هم تکرار می کنم اگر رهنمایان نتوانند طرح درآمد زا ارائه دهند به تدریج و به صورت طبیعی حذف و افراد جدید جایگزین خواهند شد .

ترابی چهارشنبه 10 فروردین 1390 ساعت 11:38 ق.ظ http://naraghleader1.blogfa.com

سلام و سال نو مبارک
در جوای صحبت های خانم زهرا
باید خدمت شما عرض کنم بنده همکاری خودم رو با گروه قطع نکردم و همچنان یکی از اعضای تیم راهنمایان گردشگری نراق هستم و خواهم بود
اما اینکه چرا امسال و در ایام عید نتوانستم به صورت فیزیکی در خدمت گروه باشم دلایل شخصی داشت و هیچگونه اختلاف یا مشکلی بین من و دیگر اعضای گروه و آقای مرادی نیست.
بنده از سال 86 که گروه راهنمایان تشکیل شد در اختیار گروه بودم و در طی این مدت در حد توان سعی کردم اگر کاری از دستم ساخته است رو انجام بدم بعد از این هم مطمئن باشید این کار رو انجام خواهم داد.
در مورد حرف های موجود هم که عده ای سعی دارند طوری القا کنند که گروه راهنمایان دچار مشکل شده و یا اختلافی بین اونها پیش اومده باید عرض کنم در سالهای گذشته هم عده ای قصد داشتند با درست کردن این گونه شایعات عملکرد تیم راهنمایان رو زیر سوال ببرند تا بتوانند به مقاصد خودشون برسند.
به عنوان مطلب آخر هم خدمت شما عرض کنم که گردشگری نراق فقط مختص ایام تعطیلات عید نیست و تیم راهنمایان گردشگری در تمام طول سال کار راهنمایی کسانی که از نراق بازدید می کنند رو انجام می دهد
انشالله در سال 90 شما شاهد این موضوع خواهید بود

سلام . آقای ترابی به همراه سرکار خانم آعلی فعال ترین راهنمای گردشگری در طول سال ۸۹ بودند .
بنده به وجود چنین جوانانی در شهر افتخار می کنم و می دانم که در آینده نه چندان دور منشاء تحولات جدی خواهند شد .
اشتغال در بحث گردشگری مهمترین و جدی ترین گزینه ای است که جوانان نراقی می توانند آن را دنبال کنند .

زهرا دوشنبه 8 فروردین 1390 ساعت 05:24 ب.ظ

سلام آقای مرادی و خسته نباشید
2 روز پیش از بافت قدیم نراق دیدن کردم
به نظرم نسبت به سالهای پیش افت شدیدی داشتید دلیل اون چی هست؟؟؟؟؟
و اینکه مشاهده کردم عده ای از دوستان گردشگری امسال با شما همکاری نکردند و یا همکاری رو کاهش دادند
چرا این اتفاق افتاد ؟؟؟/
مثلا آقای ترابی که تو سالهای گذشته همکاری نزدیک داشت ولی شنیدم امسال حاضر به همکاری نشده البته توی وبلاگ راهنمایان ازشون خواستم دلیل این کار رو بگن البته اگر جواب بدن؟
همینطور صالحی -شریفی حیدری و....
آیا اختلافی بین اعضای گروه پیش اومده یا شما با گروه؟؟؟

سلام . امسال اعلام کردیم بابت عید پولی پرداخت نخواهیم کرد . خیلی ها به این دلیل حاضر به همکاری نشدند . سیاست ما حمایت از افرادی است که طرح و یا برنامه درآمدزا داشته باشند . متاسفانه با توجه به تاکید ات متعدد امسال افراد کمی با برنامه ظاهر شدن .
شما انتظار داشتید که برنامه ها طبق روال سالهای قبل باشد ولی باید بدانید که ادامه این روش غیر ممکن بود لذا به همین دلیل سعی داریم روش های بهتری را جایگزین کنیم . حتی اگر کمیت کار دچار مشکل شود .
از دقت نظر شما بی نهایت سپاسگذارم .

ترابی یکشنبه 29 اسفند 1389 ساعت 11:52 ق.ظ http://naraghleader1.blogfa.com

عید است ولی بدون او غم داریم/عاشق شده ایم و عشق کم داریم/ای کاش که این عید ظهورش برسد/اینگونه هزار عید با هم داریم***اللهم عجل لولیک الفرج***-سال 1390 بر شما مبارک

سلام . ایام به کام .

king شنبه 21 اسفند 1389 ساعت 02:46 ق.ظ

سلام آقای مرادی.خسته نباشید.
حقیقت داره که ریاست محترم جمهور به تازگی درخصوص آسفالت جاده امامزاده بی بی زبیده خاتون(س)از مسیر نراق ؛به فرمانداری دلیجان دستور اجرایی شدن آن را صادر فرموده اند؟
درضمن شنیدیم در زمان فرماندار قبلی طوماری با این موضوع که جاده نراق به امامزاده بی بی زبیده خاتون(س) نیاز به آسفالت ندارد و همون مسیر که الان آسفالت شده است کفایت میکند و... تهیه شده و به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده! این طومار توسط چند نفر نراقی هم تایید و امضا شده :(
آیا شما در این خصوص اطلاعی دارید؟؟؟ممنون میشم پاسخ بدید.
با تشکر از زحمات بی دریغ جنابعالی,موفق باشید.

سلام . از مطالبی که به آنها اشاره کردی هیچ اطلاعی ندارم ولی تجربه من در این سالها این است که از بعضی از همشهریان ما هیچ کاری بعید نیست .

عمو سه‌شنبه 17 اسفند 1389 ساعت 11:36 ب.ظ

سلام
سنگاپور ومالزی چقدر مسلمان داره اقای مرادی؟

سلام . مالزی ۶۰ درصد و سنگاپور ۲۰ درصد

Abedi دوشنبه 16 اسفند 1389 ساعت 10:24 ب.ظ http://naragh30t.blogfa.com

سلام!
بامطلبی تحت عنوان"ایرنا-خبرگزاری جمهوری اسلامی :
نراق نگینی درخشان بر انگشتری بافت تاریخی شهرهای ایران" به روزیم...

سلام . موفق باشید .

سمرقندی یکشنبه 15 اسفند 1389 ساعت 12:21 ب.ظ

واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!


سلام !

معلومه خیلی خوش گذشته بخصوص در جزیره سنتوزا B-)




راستی آقای مرادی عزیز... شما هنوز هم مایل به بودن من در شهر نراق در ایام نوروز 90 هستید؟؟؟؟؟ !!

سلام .
مشکلاتی سر راه عید امسال وجود دارد که در حال رفع کردن اونها هستم . به شدت دچار کمبود منابع مالی هستیم .
ولی حساب شما جدا است . اگر عید تشریف بیارید خوشحال خواهیم شد . سعی می کنم شما را با گروه راهنمایان آشنا کنم . تا ارتباطات متقابل داشته باشید .
سر بلند باشید .

هادی شنبه 14 اسفند 1389 ساعت 05:20 ب.ظ http://naragh-hadi.3de.ir

سلام جناب مهندس
خسته نباشید.امیدوارم در سفری که به مالزی داشتید بهتون خوش گذشته باشه!!!!!
یه مطلب جالب خوندم که حیفم اومد ازش رد بشم! امیدوارم این مورد را در انتخاب دوست شایسته؛مورد استفاده قرار دهیم.

عروسک چهارم و شاهزاده



روزی عارف پیری با مریدانش از کنار قصر پادشاه گذر میکرد. شاه که در ایوان کاخش مشغول به تماشا بود، او را دید و بسرعت به نگهبانانش دستور داد تا استاد پیر را به قصر آورند.

عارف به حضور شاه شرفیاب شد. شاه ضمن تشکر از او خواست که نکته ای آموزنده به شاهزاده جوان بیاموزد مگر در آینده او تاثیر گذار شود. استاد دستش را به داخل کیسه فرو برد و سه عروسک از آن بیرون آورد و به شاهزاده عرضه نمود و گفت: "بیا اینان دوستان تو هستند، اوقاتت را با آنها سپری کن."

شاهزاده با تمسخر گفت: " من که دختر نیستم با عروسک بازی کنم! " عارف اولین عروسک را برداشته و تکه نخی را از یکی از گوشهای آن عبور داد که بلافاصله از گوش دیگر خارج شد.

سپس دومین عروسک را برداشته و اینبار تکه نخ از گوش عروسک داخل و از دهانش خارج شد. او سومین عروسک را امتحان نمود.

تکه نخ در حالی که در گوش عروسک پیش میرفت، از هیچیک از دو عضو یادشده خارج نشد. استاد بلافاصله گفت : " جناب شاهزاده، اینان همگی دوستانت هستند، اولی که اصلا به حرفهایت توجهی نداشته، دومی هرسخنی را که از تو شنیده، همه جا بازگو خواهد کرد و سومی دوستی است که همواره بر آنچه شنیده لب فرو بسته " شاهزاده فریاد شادی سر داده و گفت: " پس بهترین دوستم همین نوع سومی است و منهم او را مشاور امورات کشورداری خواهم نمود. "

عارف پاسخ داد : " نه " و بلافاصله عروسک چهارم را از کیسه خارج نمود و آنرا به شاهزاده داد و گفت: " این دوستی است که باید بدنبالش بگردی " شاهزاده تکه نخ را بر گرفت و امتحان نمود. با تعجب دید که نخ همانند عروسک اول از گوش دیگر این عروسک نیز خارج شد، گفت : " استاد اینکه نشد ! "

عارف پیر پاسخ داد: " حال مجددا امتحان کن " برای بار دوم تکه نخ از دهان عروسک خارج شد. شاهزاده برای بار سوم نیز امتحان کرد و تکه نخ در داخل عروسک باقیماند استاد رو به شاهزاده کرد و گفت: " شخصی شایسته دوستی و مشورت توست که بداند کی حرف بزند، چه موقع به حرفهایت توجهی نکند و کی ساکت بماند.

سلام . هادی جان خیلی خیلی جالب و آموزنده بود .
بی نهایت سپاسگذارم .

نراقی جمعه 13 اسفند 1389 ساعت 07:27 ب.ظ

شهر نراق که بودجه ندارد پس از فرستادن مامور به مالزی چه نتایجی عایدش خواهد شد

سلام دوست عزیز
خیلی نگران نباش. هزینه سفر به عهده خودم بود .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد