شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

ابراهیم خلیل الله و محبت و معرفت خدا

ملا احمد نراقی

خدای بزرگ هیچ چیز را بدون حکمت به کسی نمی دهد و هیچ چیز را هم بدون حکمت از کسی نمی گیرد .

ملا احمد نراقی در کتاب گرانسنگ معراج السعاده خود برای شرح و تبیین این موضوع اشاره به داستانی دارد که این حقیر سعی خواهم کرد آن را با کمی تخلیص ذکر کنم البته عاجزانه توصیه دارم کاربران محترم به اصل کتاب مراجعه کنند و وقتی از اوقات خود رابه مطالعه آن اختصاص دهند .

مرحوم فاضل نراقی در صفحه 876 کتاب معراج السعاده. انتشارات هجرت . چاپ دوازدهم. 1385  آورده است : مروی است ( روایت شده است )  خدای تعالی ابراهیم را مال بسیار داده، چنان که چهارصد سگ با قلاده زرین در عقب گوسفندان او بودند و فرشتگان گفتند که : دوستی ابراهیم از برای خدا به جهت  مال و نعمتی است که به او اعطا فرموده ، پادشاه عالم خواست که به ایشان بنمایاند که نه چنین است . به جبرئیل فرمود که :  برو و مرا در جایی که ابراهیم بشنود یاد کن . جبرئیل برفت و وقتی که ابراهیم نزد گوسفندان بود بر بالای تلی ایستاد و به آواز خوش گفت : (( سبّوح قدّوس رب الملائکه و الروح )). چون ابراهیم نام خدای را شنید جمیع اعضای او به حرکت آمد و فریاد برآورد و از چپ و راست نگاه کرد ، شخصی بر تلی ایستاده دید . به نزد وی دوید و گفت : تو بودی نام دوست مرا بردی ؟ گفت : بلی  ابراهیم گفت : ای بنده خدا ! نام حق را یک بار دیگر بگو ثلث گوسفندانم از تو . جبرئیل باز نام حق را بگفت. ابراهیم گفت : یک بار دیگر بگو و نصف گوسفندانم از تو . جبرئیل باز نام حق را بگفت . حضرت ابراهیم در آن وقت از کثرت شوق و ذوق واله و بی قرار شد گفت : همه گوسفندانم از تو ، یک بار دیگر نام دوست مرا بگو . جبرئیل بازهم گفت . پس ابراهیم گفت : بیا مرا با گوسفندان من ضبط کن که از آن تو است . جبرئیل گفت : ای ابراهیم ! مرا حاجت به گوسفندان تو نیست ، من جبرئیلم و حقا که جای آن داری که خدا تو را دوست خود گردانیده، که در وفاداری کاملی ، و در مرتبه دوستی ، صادق و در شیوه طاعت، مخلص ثابت قدم .

خدا یا می دونم که تو انتظار نداری ما بنده ها معرفت ابراهیم خلیل الله را داشته باشیم ولی این انتظار را داری که وقتی صدای اذان صبح بلند میشه برای رضای تو دو رکعت نماز واجبمون را بخونیم و نگذاریم قضا بشه . خدای مهربون به قول یکی از عرفا ،از تمامی کارهای خوب و نمازهای اول وقتم توبه می کنم چه برسه به کارهای بد ونمازهایی که در راه رسیدن به دنیا قضا کردم .    

نظرات 10 + ارسال نظر
شهروند یکشنبه 8 اردیبهشت 1387 ساعت 03:04 ب.ظ

سلام

مدینه گفتی و کردی کبابم

دوباره بحث «داغ زمـــــــــــیـــــــــــن» مطرح شد .
الهی مسببینش به «زمـــــــــــیـــــــــــن داغ» بخورند .
آخه زمین گرم گیر نمی آد .
من مجبور شدم یه قواره زمین تو نراق به قیمتی گزاف تهیه کنم و تا ۱۷ سال دیگه بابتش قسط بدم .
حالا کی حقوقم کفاف بده که بتونم وام بگیرم و ۲ تا اتاق توش بسازم ٬ خدا علیمه .

لعنه الله علی القوم الظالمین
من الان الی قیام یوم الدین

فسیعلموا الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون


حالا ما هی دم از معرفت بزنیم .
تابری سر برگردونی یه شهرک دیگه کنار قدس و امام رضا و امام علی سبز شده
در عوض غبار فراموشی ٬ چهره جوانان نراق را بیش از پیش خواهد پوشاند .

نظر شما چیه ؟

شهروند خوش بحالت
من این کاری که تو کردی را نتونستم . یعنی زمین پیدا نکردم .
خودمان هم مقصر هستیم باور کن !!!
خدا انشا الله به دوستان ما تا ۱۲ امام شهرک بدهد کور بشه هر که نتونه ببینه اما حرف ما این است که بحران زمین و مسکن در دلیجان به لحاظ اعمال سیاست های غلط در تخلیه روستا و شهر های مجاور است . تنها در بخش مسکن این مشکل به نوعی ملموس است در بخش مسائل و معضلات اجتماعی شهر دلیجان مشکلاتی به مراتب بزرگتر ی دارد که هیچ کس به فکر آن هم نیست .

دلیجان-------شهر من سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1387 ساعت 06:19 ب.ظ http://bedune-marz.blogfa.com

دوستان امروز شرایط بسیار سختی را در مورد زمین و مسکن در شهر دلیجان شاهد هستیم. سابقه کار در زمینه انتقاد از یک وضعیت نا مطلوب مو’ید این مطلب است که فشار افکار عمومی بر یک اوضاع نابسامان نهایتا موجبات عکس العملی به شکل مثبت را از سوی نهاد های مسئول در پی داشته است.
بدین وسیله از تمامی بلاگرهای عزیز و دلسوز و نکته سنج در سطح شهرستان دعوت به عمل می آوریم که در یک حرکت هماهنگ به انعکاس اوضاع بلبشوی مسکن و زمین در شهر بحران زده دلیجان پرداخته و فریاد شهروندان خاموش را هر چه رساتر به گوش عموم برسانیم//

سلام دوست عزیز
از اینکه می بینم سعی دارید به مسائل اجتماعی شهرتان بپردازید بسیار خرسندم . اما همین مسئولین شریف ۲۵ سال است در شهر نراق حتی یک قطعه زمین واگذار نکرده اند و برای مثال خود من مجبور شدم برای جذب وام مسکن که با هزار زحمت تهیه کرده بودم به قیمت آزاد در شهر دلیجان زمین بخرم و شهر زادگاهم را ترک کنم . طبق اخرین آماری که دارم طی ۵ سال گذشته ۵۰ خانوار از شهر نراق به همین دلیل نراق را ترک نموده اند . شما که الحمد الله شهرک قدس ، امام رضا و امام علی را دارید ولی ما چی ؟
دولت روی زمین های تنها شهرک شهر دست گذاشته نه خودش می سازه نه اجازه میده مردم بسازند .
ولی با این حال حق دارید . سیاست های نادرست اعمال شده در این چند سال اخیر تمام روستا های اطراف را تخلیه و بر عکس تقاضای مسکن را در دلیجان افزایش داد . شما به واحد های شهرک امام علی سر بزنید و یه امار سر انگشتی بگیرد متوجه خواهید شد چند درصد از ساکنان این مجتمع ها دلیجانی هستند . فکر نکنم به ۱۰ ٪ برسد .
موفق باشید

سهیلا یکشنبه 1 اردیبهشت 1387 ساعت 11:09 ب.ظ

سلام
میشه در مورد بی بی زبیده خاتون مطالب بیشتری بذارید. آدرس دقیق و بیوگرافی و کرامات ایشون...

سلام کابر محترم
ضمن تشکر از توجه جنابعالی .
امامزاده بی بی زبیده خاتون (ع)‌دختر بلا فصل امام جواد (ع) است که در سن ۹ سالگی به همراه جمعی از سادات به منطقه نراق وارد شده و توسط عوامل حکومت عباسی در منطقه بیدشکین نراق محاصره و به شهادت می رسند . مقبره این دردانه امام در ۶ کیلومتری جنوب شهر نراق واقع است . چنانچه اطلاعات و تصاویر بیشتری بخواهید می توانید در سایت نراق به آدرسwww.naragh.ir آنرا در بخش جاذبه های فرهنگی جستجو کنید .
موفق باشید .

هوشیاری یکشنبه 1 اردیبهشت 1387 ساعت 01:57 ب.ظ http://mahallatdelijan-8.blogfa.com/

سلام
مرادی عزیز
امیدوارم خوش و خرم باشی و بیشتر به ما سر بزنید.
یک دلیل قانع کننده هم برای حذف لینک آدرس ما باید داشته باشی والا از شما دلگیر میشویم و ...

سلام دوست عزیز
به یاد ندارم چرا و چه وقت لینک شما را برداشتم ولی شاید علت آ ن عدم به روز شدن وبلاگ شما باشد . با اینحال در فهرست لینک های وبلاگ قرار گرفتید امیدوارم بتوانیم در بالا بردن سطح معلومات و دانش کاربران و ارتقاء فرهنگ هم زیستی مسالمت آمیز ضمن احترام متقابل گامی موثر در سطح شهرستان برداریم .

ایلبیگی شنبه 31 فروردین 1387 ساعت 08:05 ق.ظ

سلام
د اومدی که نسازی !
فکر من نباش .
آدم که یه بار بیشتر نمی میره .
بگو چه خبر ؟

سلام دوست عزیز
فعلا کار کمربندی تعطیل است .
تا یکی دو تا تریلی بیاد و چند نفر را له کنه و یکی دلش به حال ما بسوزه !!

ایلبیگی (بیدشکی نراقی) پنج‌شنبه 29 فروردین 1387 ساعت 08:59 ق.ظ http://www.Bideshk.ir

سلاملکم
ببخشید رودم فضولی میکنم
می خواسم ببینم افتتاح کمربندی نراق به زندنایی ما انجام میشه ٬ یا به درد نبیرامون میخوره ؟
دورد بگردم اگه خبر داری یه چیزی بگو یخته آرم بگیریم
جوانی ۳۰ ساله از بیدشک پائین نراق

سلام بیدشکی
خبر دارم ولی چه سود اگه برات بگم شاید از غصه برا همیشه آرم بگیری !!!
الهی ۳۰۰ ساله بشی و من هم باشم تا جشن تولد تو را ببینم چون دقیقا اون موقع من ۳۳۵ سال سن دارم .

شهروند چهارشنبه 28 فروردین 1387 ساعت 11:02 ق.ظ

سلام
قرار نشد بحث را عوض کنی
تغیرات امروز نسبت به ۲۰ سال پیش را در نظر نمی گیری ؟
بابا ما هر روز داریم از روز قبل بدتر می شیم . اونوقت شما فاصله ۲۰ سال را کم مییدونی ؟

یه سری از جونشون گذشتند ٬ما که لیاقتشو نداشتیم ٬ الان هم فکر نکنم داشته باشیم . از مال دنیا هم دل نمی کنیم .

لطفا به این سوالات جواب بده:
بر فرض که حضرت ابراهیم تمام گوسفندانش را در راه خدا می داد .
۱- تکلیف اون ۴۰۰ تا سگ گله با قلاده های طلا چی میشد ؟
۲- اگه دوباره فرشته ای قبول نمی کرد که دوستی حضرت ابراهیم با خدا به خاطر مال و ثروتش است و خدا می خواست به فرشتگان ثابت کند ٬‌حضرت ابراهیم دیگه چی داشت تا تقدیم کنه ؟
۳- اقدامات فرضی شهرداری وقت در مورد ۴۰۰ سگ ولگرد چه بود ؟

تا شما باشی دیگه از این بحث ها مطرح نکنی .
ها ها ها ها ها ها ها ا ا ا ا ا . هه هه هه هه هه .
عزت زیاد

عزیز برادر چرا کم آوردی به جاده خاکی میزنی ؟‌
آش با جاش ُ گله هم با سگ ها تقدیم جبرئیل شد !!!
الان هم خیلی ها در این مملکت خودمون دارن با فدا کردن جونشون برای من تو امنیت کسب می کنند . دانشمندی که تمامی توان خود را برای غنی سازی ارانیوم به کار می بندد تا توان چانه زنی کشور را در عرصه روابط بین الملل ارتقاء دهد نمونه بارز ایثار و فداکاری نیست ؟‌
دکتر آشتیانی مرحوم که رئیس موسسه رویان بود و دستاورد های او در تولید سلول های بنیادین تحولی شگرف در تاریخ پزشکی ایجاد کرد تمونه بارز ایثار و گذشت نیست ؟‌
و هزاران مورد دیگر .

سعید چهارشنبه 28 فروردین 1387 ساعت 08:34 ق.ظ

روح ملا احمد نراقی شاد با این کتابی که نوشته . آدم روحش شاد میشه . حاجی تا حال تحقیق کردی این ملای همسایه ما چه کتابهایی به رشته تحریر درآورده ؟‌
تو هرچی از فاضلین بیشتر می نویسی من بیشتر از خلق علامه همسایه می سوزم که ای بابا ما ملا احمد را با اینهمه کتاب مهجور نگاه داشتیم و اینها یه بابایی را که مال هند بود و ظاهرا کتابی را هم که بر آن شرح نوشته در هند بوده چه جوری به نام خودشون جعل کردن و به مردم بدبخت انداختند .

سعید جان سلامت کو؟‌
تو نمی خواهی بیخیال این ماجرا بشی ؟
حالا اینها یه اشتباهی کردن !!!‌

سحر سه‌شنبه 27 فروردین 1387 ساعت 08:45 ق.ظ

بسیار خوشحال می شم که گهگاهی این نکات این کتاب شریف را به صورت مختصر در این سایت قرار دهید چرا که برای بعضی افراد گرفتن یک نکته گاهی چراغ سبزی است تا بتواند تغییر مسیر دهد.حقیر به دلیل اینکه وقت زیادی جهت مطالعه ندارم این مطالب کوتاه بسیار برای من جالب می باشد . امیدوارم باز هم تکرار شود .
با تشکر فراوان

کاربر محترم سلام .
ضمن تشکر از اینکه وبلاگ را قابل دانسته و مطالعه می کنید باید به عرض برسانم روش بنده این است که مباحث اخلاقی مرحوم فاضل نراقی را با نثر روان و با ترکیبی از مباحث روز هر چند وقت یک بار ارائه دهم و تابحال چندین مطلب از معراج السعاده نقل شده است . اما بهتر است که سوژه مطلب نویسی ما توسط مخاطبان طرح کردد تا یک جریان یک سویه ایجاد نشود . نظرات در واقع بازخورد پیام ارسالی هستند .
به نظر این حقیر مهمتر از مطالب وبلاگ بخش نظرات آن است که افکار مخالف طرح و مورد نقد دیگران واقع می شود . این هم به ما کمک می کند هم به کاربران . به امید روزی که بتوانیم عامل به گفته های خودمان باشیم .

شهروند سه‌شنبه 27 فروردین 1387 ساعت 08:41 ق.ظ

سلام
چی شده ٬ یی هو از سیاست رفتی تو دیانت ؟
البته بد که نی ی ی ی ی ی ی ی یست
به قول مرحوم مدرس :
سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما

این روزها کمتر کسی پیدا میشه که واجبات را کامل انجام بده و محرمات را هم ترک کنه .
نه اینکه خود من اینکاره باشم ٬ نه منم جزو اون دسته ای هستم که به قول شما ممکنه نمازم قضا بشه .

زمان حضرت ابراهیم که گوشت کیلویی ۸ هزار تومان نبوده ٬
آپارتمان متری ۶۵۰ هزار تومان نبوده ٬

اگه تونستی یه نمونه از زمونه خودمون بیاری راست گفتی .
مثلا اینکه بگی فلانی برای خاطر خاطر خدا (فقط و فقط به خاطر خدا و نه خلق خدا) ۱ تومان به فلان کسک کمک کرد .
اونوقت شاید روی ما تاثیر بگذاره و ما هم یه قرون کمک کنیم .

مرد مومن ٬ معراج الساده برای کسی خوبه که قید دنیا را بزنه و بدور از این جماعت زندگی کنه . این زندگی که ما داریم پر شده از دروغ و تزویر و ریا و حقه و کلک و هزار تا کوفت و زهرماری دیگه از این دست . اخلاص تو کار ماها نیست . برای چی بارون نمی باره ؟ برا گناهکاری ماهاست .

خدا رحمت کنه ملا احمد را . خدا از اون معرفت خلیل اللهی به ما هم بده انشاالله . خدا آخر و عاقبت ما را هم ختم به خیر کنه
و ما را به بزرگی خودش ببخشه .

شهروند جان سلام .
جواب سوال اولت را که خودت زحمتش را کشیدی!‌( سیاست ما عین دیانت ما است )‌
اما جواب سوال دوم . نمی دونم منظورت از زمونه خودمون چیه ؟‌ ولی اگه به همین بیست سال قبل برگردیم و یه سری به گلزار شهدای نراق بزنیم خواهیم دید که این مردم با دست خودشون بچه هاشون را که پاره تنشون بودند را به قربانگاه فرستادند و حالا هم کم ادعا ترین اقشار جامعه هستند .
همین الان هم برای برقراری امنیت و آسایش ما چه جوانانی که گمنام دارند جان و مال خود را فدای ایران و نظام می کنند و مطمئن باش که اگه بارونی هم می باره به حرمت کار آنها است .
چند وقت پیش به آماری از شهدای نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر نگاه می کردم متوسط روزانه این نیرو یک شهید در طول چند سال گذشته داشته است .
نه من قبول ندارم که انسانیت از جامعه ما رخت بر بسته است .
شاید کم رنگ شده باشه ولی هنوز هم میشه ایثار و گذشت را دید . من مثال جان را زدم که تو حساب مال و ثروت دستت بیاد چون هیچ چیز با ارزش تر از جان نیست .
موفق باشی و ممنون از نظری که فرستادی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد