شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

به چه دلیل باید تاریخ خود را مستند کنیم ؟

 

دنیای امروز دنیایی است که انسانها در آن به دنبال هویت تاریخی خود هستند تا بتوانند به وسیله آن بر دیگران برتری پیدا کنند . جوامع غربی در حال حاضر منابع وسیعی را به مستند کردن تاریخ و فرهنگ خود و بعضا جعل و تحریف تاریخ دیگر ملل و اقوام اختصاص می دهند تا با ابزار فرهنگ و تمدن آقایی  و هژمونی خود را بر جوامع دیگر حفظ کنند . مثالی در بین نراقی ها مرسوم است که می گویند: بزرگ اگر از بزرگی هم بیفتند بوی بزرگی می دهد و کوچک هر چند هم که بزرگ شود نمی تواند کوچک بودن خود را پنهان کند .  

وقتی کتب و مقاله های جامعه شناسی را  در خصوص علت و عوامل این نوع پیامد ها ( تاریخ سازی مجعول ) در جامعه مطالعه می کنیم نهایتا به این نتیجه خواهیم رسید که احساس خود کم بینی  بزرگترین عامل هویت سازی کاذب است . اگر ما امروز تاریخ و فرهنگ خود را مستند نکنیم نباید انتظار داشته باشیم فردا دیگران آن را به نام خود در کتابهایشان ثبت نکنند . مولوی شاعر مثنوی سرای ایرانی در دنیای امروز با نام ترکیه شناخته می شود این  نشان از زرنگی ترکیه ای ها است یا ضعف متولیان فرهنگی کشور ما ؟

محتشم  مرثیه سرای معروف شاعری است نراقی الاصل که هیچ کس آنرا با پسوند نراقی نمی شناسد چرا؟

چرا باید بیش از 25 مجتهد از نسل فاضلین نراقی با صد ها تالیف وجود داشته باشد و ما تنها فاضلین را بشناسیم آنهم نیم بند ؟

چرا باید نزدیک به نیمی از ساکنان شهر نراق را سادات تشکیل داده باشند و کسی تابحال در این خصوص تحقیقی نکرده باشد  ؟

چرا  در کل شهر های استان مرکزی تنها اراک و نراق  باید بازار داشته باشد ؟

چرا شهر نراق در جریان فرقه ظاله بهائیت یکی از فعال ترین کانون های آنها بعد از کاشان در منطقه  به شمار می رفته است ؟

چرا و به چه دلیل تجار و بزرگان نراق در 150 سال پیش نراق را به قصد کاشان و همدان ترک کرده اند؟

چرا حاج سیاح محلاتی ادیب و دانشمند عصر ناصر الدین شاه در زمان رفتن به مسافرت دور دنیای خود  نراق را آباد و در زمان برگشت نراق را خراب و ویران توصیف می کند ؟   

چرا ابن بطوطه جهانگرد مراکشی 700 سال پیش نراق را قصبه ای با هزار باب خانه ، دارای آبی کم ولی باغات فراوان توصیف می کند ، مگر نراقی ها در آن دوران از چه نوع سیستم آبیاری استفاده می کرده اند ؟

آثار و پیامد های وبای عمومی  سال 1245 هجری قمری در شهر نراق چه بوده است ؟

چرا تابحال پژوهشی در خصوص آثار و پیامد های اصلاحات ارضی بر اقصاد کشاورزی نراق و از بین رفتن باغات چند صد ساله گردو و بادم  صورت نگرفته است ؟

زبان ، آداب و رسوم ، معماری ، آثار هنری ، کتب  و ابزار و ادوات بیانگر تمدن هر قوم و ملتی هستند . چنانچه این موارد ضمن پژوهش میدانی و کتابخانه ای  به وسیله ابزار ارتباطی از قبیل کتاب ، داستان ، گزراش  ، فیلم و ....  مستند نشوند افراد زرنگی پیدا خواهند شد که طی چند دهه آنها را به نام تاریخ و فرهنگ خود به چاپ خواهند رساند و برای این شاهکار خود مورد تقدیر و تشکر هم واقع می گردند . جای  شرمندگی و شگفتی دارد که که فردی در کتاب خود دلیل مالکیت نراقی ها بر مزارع اطراف شهر نراق را نشان از روحیه استعمار گری آنها در زمان قحطی و فروش پوسته بادام و دریافت زمین های مردم بیچاره آن منطقه معرفی می کند و قرار است فرزندان ما تاریخ و تمدن خود را از دل این کتاب بیرون بکشند .  اینجانب  به عنوان فرزندی از فرزندان نراق وظیفه ورسالت خود می دانم که با حفظ احترام به تاریخ و فرهنگ دیگران تاریخ و فرهنگ شهرم و منطقه نفوذ آنرا مستند کنم لذا از تمامی نراقی های اصیل و دلسوز  استدعا دارم حقیر را برای نیل به این مقصود با در اختیار گذاشتن اسناد و مدارک شخصی تاریخی خود یاری رسانند . برای مثال جناب سرهنگ یوسفی چندی پیش مدارکی را برایم از تهران ارسال کرد که بیش از 80 سال از تاریخ آنها می گذشت . این اسناد حکم حکومتی مرحوم پدرشان از ایالت کاشان بر حکومت  نراق ، مشهد اردهال و جاسب و روستا های اطراف بود که خیلی مفید و ارزشمند هستند و چهار برگ از کتاب در دست تهیه تاریخ و فرهنگ نراق را به خود اختصاص داد .

((نراق کهن شهری است به قدمت شیعه ،بر شیعه علی ابن ابیطالب (ع)  ظلم است اگر تاریخش مستند نشود ))

نظرات 8 + ارسال نظر
سعید جمعه 24 آبان 1387 ساعت 11:31 ب.ظ

خیلی ازت ناراحتم چرا مطالب من را بالا نمی بری به خدا قصم میرم یه وبلاگ میسازم و هر چی از دهنم در بیاد با این مسئولین میگم. کلی زحمت کشیدم سوتی ها اونها را پیدا کردم ولی تو آنها را سانسور می کنی چه نفعی برات داره ؟

سلام سعید
مطالب خوبی می نویسی ولی حیف که حرمت قلم را نگاه نمی داری .
سوتی ها را هم من خودم از تو زودتر و مستند تر می فهم اگه رو نمی کنم دلیل دیگری دارد .
وبلاگ زدن طی ۱۵ دقیقه امکان دارد ولی اینکه کاربران به آن مراجعه کنند حرف دیگری است که سالها تلاش لازم دارد .
چند بار خواستم مطالب تو را با سانسور و قیچی کردن ببرم بالا ولی امکان نداشت .
باز هم سر بزن و صبورانه حرف دلت را بگو من هم مخلص شما هستم .

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 23 آبان 1387 ساعت 06:30 ب.ظ

آقای مرادی از عباسی چه خبر .
سلیمی هم همه را گذاشته سر کار هر چند وقت میاد مسجد و خودش را نشون میدهد و می رود هیچ کاری هم نکرده
کمربندی هم امسال کلا تعطیل بود

سلام خبری ندارم .
سلیمی یه کارایی کرده مثل امضاء طرح استیضاح کردان که کلی ارزش داره . فکر می کنم از نماینده انتظار کارهای ملی داشته باشیم بهتر است تا محلی .

یه دوست پنج‌شنبه 23 آبان 1387 ساعت 06:23 ب.ظ

سلام حاجی
کمی هم به فکر خودت باش خیلی خودت را درگیر مسائل شهر نراق نکن . تو باید با ادامه تحصل نمونه موفقی از جوانان نراقی باشی .
قرار بود جلسه ای جهت نقد کتاب آقای صفری ( تاریخ و فرهنگ دلیجان )برگزار کنی چی شد ؟‌
جوانان نراق نیاز دارند تا با تاریخ و فرهنگ خود آشنا شوند کار شما در عید بسیار خوب و جالب بود افرادی که تا دیروز بلد نبودند چرا به نراق نراق می گویند حالا یه پا تاریخ دان شده اند .
خیلی خیلی خسته نباشی عزیز
نراق را آباد کردید دم همتون گرم به کوری چشم دیگران .

سلام دوست عزیز
نه به اون نصیحت اولت نه به این مطالب بعدی !!!
به چشم کتاب آقای صفری راهم در فرصت مناسب نقد خواهیم کرد ولی باید در فضایی این کار صورت گیرد که آن فضا ی نقد علمی باشد نه نقد احساسی به همین دلیل به دنبال این هستم که در حضور تعدادی از اساتید تاریخ و در جایی به غیر از نراق در حضور ایشان این کار صورت گیرد فکر می کنم دانشگاه آزاد محلات که رشته تاریخ هم دارد مناسب این کار باشد باید رایزنی کرد تا این امکان فراهم شود .
انصافا ایشان زحمت فراوانی برای این کتاب کشیده اند و فرد محترمی هم هستند نمی خواهم خدای ناکرده این جدال علمی به جدال سیاسی و نراقی دلیجانی کشیده شود .

نراقی چهارشنبه 22 آبان 1387 ساعت 10:21 ب.ظ

یعنی توی این شهر کسی نیست اولویت تحقیقاتی بده مثل شهرداری تهران که میده یا محلاتم من دیدم چرا نراق نمی دهند شهرداریش ماشاا... دانشگاهم که دارید بدی نراق اینه که هیچ جایش با هم لینک نیستند دانشگاه با شهرداری بده بانک با مدرسه x با y این درد نراق هیچ وقت به هم بها نمیدهند همیشه برا هم می زنند چرا این همه نراقی داریم با مدارک بالا شهردارمون باید غریبه باشه آقا تا دنیا دنیاست اسن نراق تو سرش می خوره مگه اینکه فرجی بشه دنیا عوض بشه یا فرهنگ این شهر
خوش باشید

سلام
نه توی این شهر گرد مرگ ریختن اگه یکی هم بخواهد تکانی بخورد دیگران بهش حالی میکنن تو هم باید مثل ما بمیری تا اموراتت بگذرد . باز هم سر بزن

بهروز دوشنبه 20 آبان 1387 ساعت 09:17 ق.ظ http://www.naragh.net

سلام .
با عرض تبریک ولادت امام رضا (ع) ، راستش منتظر این حرکت از جانب شما بودم. خوشحال شدم . ان شاء ا... موفق و پیروز باشید . اسناد و مدارک ندارم ولی اگه کمکی از دست من بر بیاد دریغ نمی نمایم . با تشکر

سلام بر دوست عزیز م بهروز
من هم ایام را به شما و خانواده محترم تبریک می گویم .
مدارک عمدتا نزد قدیمی ها است باید تلاش کرد تا آنها راضی شوند و اطمینان کنند که آنها را از مالکیت شخصی خود خارج کنند . نراقی ساکن دلیجان را می شناسم که یکی از کتب خطی ملا احمد را ۴۰ سال پیش از یک دستفروش در تهران خریده است. ممنون از ابراز لطف شما

[ بدون نام ] شنبه 18 آبان 1387 ساعت 10:36 ب.ظ

جهت اطلاع آشتیان بازار داره محلات هم تقریبا داره
خوب همه سؤال
ها فقط یک جواب داره !!!

سلام دوست عزیز
بر منکر نبودن بازار در محلات و آشتیان لعنت
منظور ما از بازار یک کانون فعال تجاری جهت داد و ستد تجار بزرگ در عصر صفویه و قاجاریه است که به لحاظ امنیت راه ها شکل گرفته اند . اگر به دقت تاریخ چند صده پیش را ملاحظه فرمائید خواهید دید که از همدان تا کاشان که دو کانون درجه یک تجارت به شمار می رفته اند تنها اراک و نراق نقش دست دومی داشته اند .
از ابراز نظرتان نهایت تشکر را دارم
باز هم به ما سر بزنید .

[ بدون نام ] شنبه 18 آبان 1387 ساعت 09:16 ب.ظ

قای مرادی پروژه آب رسانی به قم ازسرشاخه های دز شامل شهرهای خمین ومحلات ونیم ورشده اما دلیجان ونراق هیچ لطفا پیگیری کنید نمی دانم شاید من اشتباه کنم ولی اسمی ازدلیجان ونراق نبود به اطلاع نماینده محترم برسانید.

سلام دوست عزیز
آبر سانی به شهر دلیجان قبل از دیگر شهر ها در دستور کار دولت محترم بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست نراق هم به لطف الهی فعلا نیازی به آب شرب ندارد .

نراقی شنبه 18 آبان 1387 ساعت 12:25 ق.ظ

خوب طرح تحقیقاتی بدهید چندتا اولویت تحقیقاتی ابتدای سال بدهید

سلام دوست عزیز به چه کسی طرح تحقیقاتی بدهیم ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد