شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

توسعه آتی شهر نراق بر پایه گردشگری ُآموزش عالی و کشاورزی

   

اقتصاد ما سالها است که بر پایه فروش نفت استوار است . یعنی اینکه دولت به جای اینکه از مردم در قالب مالیات درآمد کسب کند تنها با فروش نفت هزینه های جاری و عمرانی خود را تامین نموده و به جای پاسخگو بودن به مردم در واقع در نقش تصمیم گیر بلا منازع ظاهر شده است . خیلی ها به دنبال جواب این سوال هستند که چرا حکومت حاضر به واگذاری اختیارات خود به بخش خصوصی و نهاد های مردمی نیست ولی غافل از این هستند  تا زمانی که اساس اقتصاد ما اصلاح نگردد نباید انتظار داشت اتفاق خاصی در این بخش بیفتد .  

در اقتصاد نفتی هر شهری که جمعیت و وسعت  بیشتری داشته باشد سهم بیشتری را از این اقتصاد به خود اختصاص خواهد داد ولی اگر روزی شاهد جایگزین کردن آن با دیگر اقتصاد های رایج در دنیا باشیم این روند تغییر خواهد کرد . در اقتصاد نفتی شهر نراق با جمعیت نزدیک به چهار هزار نفر در انتهای صف شهر های کشور است ولی اگر قرار باشد صنعت گردشگری بخشی از زیر ساخت های اقتصاد ما را اصلاح کند این شهر تاریخی با داشتن مجموع  کامل جاذبه های گردشگری اعم از طبیعی ُ تاریخی و فرهنگی به یک کانون فعال بین المللی تبدیل خواهد شد .  

در سفر دوم ریاست محترم جمهور به استان مرکزی منطقه چالنخجیر و شهر نراق به عنوان منطقه نمونه گردشگری در مقیاس بین المللی شناخته شد و این تصمیم مبارک منجر به این موضوع شد که شورای عالی معماری و شهر سازی تصویب نماید باید برای شهر تاریخی نراق  طرح جامع ویژه تهیه شود و بعد از ماسوله نراق و پنج شهر دیگر  تنها شهری های در کل کشور خواهند بود که دارای طرح جامع ویژه خواهند شد .  

مدتی بود که در وبلاگ مطلبی ننوشته بودم و تنها دلیلش هم این بود که حرف جدید و خبر خوبی نداشتم ولی به تمامی نراقی ها این نوید را می دهم که آینده ای بسیار روشن پیش روی نراق است و در آینده خبر های بسیار خوب و قابل توجهی با مقیاس ملی از شهر نراق خواهی  شنید .  

برای نمونه در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ماه شهر نراق میزبان ۵۰ نفر از شهرداران  شهر های تاریخی کل کشور و اساتید میراث فرهنگی و شهر سازی و حضور نماینده یونسو در این مراسم خواهیم بود که کمک بسیار زیادی به معرفی ارزش های تاریخی و فرهنگی شهر به ویژه بافت تاریخی آن در سطح ملی و جهانی خواهد نمود .   

 طبق اطلاع امسال در کنکور ارشد دانشگاه آزاد اسلامی نراق بیش از ۳۰۰۰ نفر شرکت کننده حضور داشته اند و این نشان از موفقیت این واحد دانشگاهی در نراق است .

آینده شهر نراق در سه محور صنعت گردشگریُ آموزش عالی و کشاورزی رقم خواهد خورد و ما  قادر خواهیم بود با برنامه ریزی علمی نراق را به جایگاه تاریخی خود در بین شهر های کشور باز گردانیم . البته با کمک و مساعدت تمامی کسانی که دل در گرو آبادانی این شهر دارند .

نظرات 7 + ارسال نظر
محمد صالح قاسمی نراقی دوشنبه 8 تیر 1388 ساعت 02:47 ب.ظ http://kosar.naraghiha.com

سلام
خسته نباشین.
منم یک نراقی هستم و خیلی خیلی دوست دارم که زود به زود به نراق سربزنم، ولی متاسفانه نمیشه!
من آب و هوای نراق رو به همه جای ایران ترجیح میدم و از سازمان گردشگری و شهرداری نراق هم بسیار ممنونم که چندسالیه که گردشگری نراق رو بسیار رونق دادند.
به امید روزی که حق مسلم نراقیها (غار تاریخی و بی همتای چالنخجیر) به اسم نراق ثبت بشه که مطمئنم یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری کل ایرانه.
موفق باشین

سلام دوست عزیز جناب آقای قاسمی نراقی
نراق اگر در طول تاریخ سربلند است به خاطر داشتن مردم خوبش است امیدوارم هر کجایی که هستید موفق و سربلند باشید و قبتان برای آبادانی ایران اسلامی و بعد نراق عزیز بتپد .

ایراندوست دوشنبه 11 خرداد 1388 ساعت 10:19 ق.ظ

هوالجمیل

سعدیا گرچه سخندان و نصیحت گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست

اگر بر و بچه های نراق برای تحصیل یا گردشگری به شهرهای دیگر سفر کنند، چه انتظاراتی از آن شهرها دارند؟ شهرهای خوب چه ویژگیهایی دارند؟ اصلاً چرا مردم دوباره و چندباره به شهرهای جذاب سفر می کنند؟ مگر شهرهای موفق کیمیاگری می کنند؟

اول از همه، بر و بجه های نراقی مواظب باشند اغراق نکنند.
با سادگی و بدون ادعا تلاش کنند و پیوسته کیفیت و استاندارد کارهاشان را بالا ببرند. برای صحبت از مقایسه بین المللی، باید اول مراتب مقایسه استانی و کشوری را با شایستگی طی کرد. اگر گردشگر یا دانشجو یا رهگذر بی طرف یکبار از نراق عبور کند و بازهم در آینده ها دلش بخواهد به آنجا بازگردد، در آن صورت جاذبه نراق افزایش یافته است.

چیزی را که به خود نمی پسندیم به دیگران نپسندیم. هرکدام از ما اگر در اصفهان یا شیراز یا هر شهر و دیار دیگری مقداری پول خرج کنیم و در مقابل خدمت یا کالای ارزنده ای دریافت کنیم، خشنود به خانه می رویم. اما اگر احساس زیان و بخصوص غبن فاحش کنیم، دلگیر و ناخشنود خواهیم شد و یقیناً کمفروشی آنها در قضاوت ما در باره آن شهر تأثیر منفی و ماندگار خواهد داشت و در داستانهای ما مکرر بازگو خواهدشد.

پس هرکس در نراق مسئول ارائه خدمت به دانشجویان میهمان یا گردشگران و رهگذران باشد یا دستی در تولید و توزیع داشته باشد، باید در مقابل پول دانشجو و گردشگر ... (و البته در مقابل پول ساکنان خود نراق) خدمات شایسته ای ارائه دهد و با ناظر قراردادن خداوند سریع الحساب و تأثیر ماندگار سود و زیان نسبی معاملات در ذهن مشتریان به شدت از کمفروشی مذموم پرهیز کند. "وای بر کم فروشان" (قرآن کریم).
می گویند شیخ بهایی در اصفهان زمان شاه عباس کاری کرده بود که همه مردم شهر سرشان به حساب بود. و در همه معاملات از کمفروشی پرهیز می کردند. زرنگ واقعی کسی است که کار و زندگی اش براستی اینگونه باشد. در همه جای دنیا این مثل معروف است که "بهترین سیاست درستکاری است". انشاءالله خداوند مهربان ما را از درستکاران قرار بدهد و زندگی در شهرهای پاکیزه را نصیب مان گرداند.

رعایت این صحبتها البته فرهنگ سازی و مراقبت دائمی می خواهد. سخن گفتن در باره ارزشها یک مطلب است و عمل کردن صادقانه به آنها یک مطلب دیگر.

راستی با مرام وبلاگ کم فعالیت مثل خانه متروک غبار میگیرد. آنوقت وبگردان و مسافران فضای مجازی دیگر کمتر به اینجا سر می زنند. می روند جایی که آبادانی و فراوانی و سخنهای تازه بیشتر باشد و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند.
یا حق

سلام دوست عزیز
به نکات بسیار ارزشمندی اشاره نمودید امیدوارم که بتوانم ابتدا خودم و بعد دیگران به آن عمل کنیم .
در خصوص وبلاگ هم باید بگویم که متاسفانه مشغله کاری اجازه حضور بیشتر را فعلا نمی دهدسعی می کنم وبلاگ را از این حالت خارج کنم .
موفق باشید .

دوست سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1388 ساعت 03:19 ب.ظ

اگر با این مدیریت دانشگاه به آموزش عالی برسید

خدا به جاسبی طول عمر بده

ایراندوست یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 09:47 ب.ظ

با سلامی دوباره

برای پاسخ کوتاه و سرراست شما سپاسگزارم. احساس مسئولیت و پایبندی به اصول در نوشته هایتان آشکار است. نوشتار نیک بازتاب اندیشه نیک و کردار نیک است. سخن چون از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. خدای تعالی یاری تان کند تا سعادت قلم زدن برای جامعه و شهر و دیار را با بالاترین کیفیت ممکن پیدا کنید. "از سعادت محبت خیزد و از محبت رؤیت خیزد". همین که دیگران را به اندیشیدن و هشیاری بیشتر فرا میخوانید، با همین رسانه "وبلاگ"یا هر رسانه دیگر دم دست، کاری ارزنده است و سزاوار ستایش.

یک نکته را هم اشاره کنم که بنا نیست از منظر این وب نوشته ها یا از منظر شهروندان نراقی به داوری روزگار شاه عباس صفوی یا دوره چهارصد ساله بعد از او بنشینیم و مهم تر از آنها دوره معاصر در عهد جمهوری اسلامی ایران. چه بسا ایرانیان میهن پرست در گوشه گوشه این سرزمین و در لحظه لحظه این تاریخ پرفراز و نشیب خون دلها خورده اند و جانفشانیها کرده اند تا امروز ما و شما در محدوده شهر و دیارمان (و در پهنه مرزهای ایران زمین) احساس امنیت کنیم و میراث فرهنگی مان محفوظ بماند ... باری قضاوت را باریک بینی بسیار باید و رعایت حق و انصاف و پرهیز از شتابزدگی.
اما خوب یکراست سر اصل مطلب رفته اید. قرار نیست خانه ما را همسایه ما مرتب کند یا مسئولان کشوری و استانی درگیر جزئیات پیشرفت هر شهر و دیاری شوند. باید خودمان آستین بالا بزنیم و بی درنگ به بازنگری اولویتها و انجام کارهای برزمین مانده بپردازیم. اگر رقابت سا

اینکه مردم متولی اصلی پیگیری کارها و برنامه های شهر
نراق هستند درست است. اما به یاد داشته باشیم که دانایان و نخبگان و خواص دلسوز هر شهر نقش بس مهم تری دارند. اصحاب رسانه و آگاهان به افکار عمومی می توانند به کارها و برنامه های شهر جهت و سرعت بدهند. توانگران و دارندگان شهر می توانند با کمک مالی و بسیج منابع مالی به اجرای پروژه های ضروری سرعت ببخشند ... مردم عادی معمولاً در کارهای روزانه خود سرگرم هستند و فرصت واکاوی و بازخوانی جزئیات را ندارند.

سلام دوست عزیز
با تمامی نظرات شما موافقم و دلیلی برای توضیح بشتر نمی بینم .
تنها به این نکته اشاره می کنم که خدا هم به همین دلیل ارزش یک ساعت تفکر را از هزاران ساعت عبادت بیشتر دانسته است . چون مشکل انسانهادر هر جامعه ای عدم توجه به حوزه اندیشه و فکر است .
ما همیشه وحشت داریم که دیگران ما را نقد کنند این درحالی است که نقد دیگران گرفتن امتیاز است برای فکر جدید تر و انسانهایی موفق هستند که به جای زبان گویا گوش شنوا داشته باشند البته اگر زبان گویا هم داشته باشند که نور علی نور است .

مینا یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 ساعت 10:05 ق.ظ

سلام آقای مرادی
خسته نباشید. تبریک میگم به خاطر این که بالاخره تلاشها داره نتیجه میده.
اخبارتون پر از شادی بود. ما هم برای به واقعیت رسیدن اونها از خدا کمک می خواهیم.
شاد باشید.

سلام سر کار خانم رزاقی
ممنون که وبلاگ را قابل نظر دادن می دانید .
هیچ تلاشی بی نتیجه نخواهد بود. تنها باید صبور بود .
خدا با صابران است . این یک سنت الهی است .

ایراندوست جمعه 25 اردیبهشت 1388 ساعت 09:10 ق.ظ

با سلام
خواندن وبلاگ بر و بچه های نراقی جالب است. همین که هرکدام از ما در گوشه ای از این آب و خاک افسونگر می توانیم از اندیشه های همدیگر باخبر شویم خودش خیلی مهم است به لطف این فناوری اطلاعات ...
راجع به اقتصاد نفتی فقط تصحیح بفرمایید که درآمدهای دولت کریمه فقط درآمد نفتی نیست. نظام مالیاتی کشور در حال پیشرفت است و دست کم خمس مخارج دولتی را مالیات تأمین میکند ...
اتفاقاً شما به نکته خوبی اشاره کرده اید. اگر قرار باشد روزی این سرزمین خدایی براستی و در مقایسه بین المللی ثروتمند و توانا باشد باید همه ما بیشتر بیندیشیم و بیشتر کار کنیم . با عرق ریختن ذهنمان تولید کنیم و ثروت بیافرینیم. هر شهر و دیاری می تواند در این راه نمونه باشد. حتی نراق!
راستی سرجمع تولید سالانه بچه های نراق در اقتصاد مملکت چقدر است؟ به عنوان یک ایرانی و عضوی از بنی آدم هرکدام از ما چقدر تولید می کنیم؟ چقدر مصرف می کنیم؟
خوب است اگر ما خودمان را با کار و تلاشمان معرفی کنیم. اصل و نسب ما فراورده ها و آفرینه های ذهن مان باشد. ایران ما سرزمین استعدادها است و شکوفایی استعدادهای انسانی و طبیعی خیلی مهم است.
البته اینها وقتی فراهم می شود که به قول شما فقط به اقتصاد نفتی و رانتی مبتلا نباشیم. جامعه قدر گوهر کار و کارآفرینی را بداند و دانایان و کاردانان بر صدر بنشینند ...
حالا بفرمایید این سه محوری که برای اقتصاد آینده نراق تعیین کرده اید چقدر قابل اجرا است. اصلاً متولی و برنامه ریزی و پیگیری دارد؟
عزت زیاد با مرام

سلام دوست عزیز
استفاده زیادی از مطلب شمابردم .
در خصوص جواب شما تنها به این نکته اشاره می کنم که شهر نراق رابا همه افتخاراتش نه شاه عباس صفوی ساخته و نا ناصر الدین شاه قاجار و نه پلوی و قرار هم نیست که جمهوری اسلامی آن را بسازد بلکه می توان گفت شهر نراق ساخته دست مردمانش است و این مردم هستند که اگر بخواهند یک بار دیگر آن را خواهند ساخت خیلی بهتر از دیروز .
بنده به سهم خود از این طریق به دنبال جلب توجه مردم به اندیشیدن هستم و می دانم که اگر مردم خود را آسیب شناسی کنند راه های برون رفت از مشکلات را پیدا خواهند کرد .
به نظر من متولی اصلی مردم هستند که با رای خود نمایندگانی به شورای شهر می فرستند و آنها به جای مردم تصمیم می گیرند .
موفق باشید و باز هم به ما سر بزنید .

سایت خبری تحلیلی دلیجان نیوز پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1388 ساعت 02:48 ق.ظ http://delijannews.com

اخبار جدید از تحولات شهر دلیجان........
با ما همراه باشید........

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد